9 Ocak 2008 Çarşamba

Hazırgiyimde Çin'e karşı yeni strateji


Hazırgiyim ürünlerinde ithalatın son dört yılda 250 milyon dolardan 1.1 milyar dolara tırmanması ve bunun sonucunda yerli tedarikçilerin iş kaybına uğraması, sektörün temsilcilerini harekete geçirdi. Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) öncülüğünde Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) desteği ile oluşturulacak proje kapsamında, Çin'den yapılan ithalat kalemlerinin iç piyasadan tedarik edilmesi hedefleniyor. TGSD Başkanı Ahmet Nakkaş ekim ayında 200 civarında Türk markası ve yerli tedarikçiyi bir araya getireceklerini söyledi. Görüşmelerde yerli tedarikçilerin teknoloji, üretim esnekliği ve serviste geldiği noktanın Türk markalara anlatılması ve bu sayede markaların da siparişlerini iç piyasa üreticilerine kaydırması hedefleniyor.

Hazırgiyim ürünlerinde ithalatın son dört yılda 250 milyon dolardan 1.1 milyar dolara tırmanması ve bunun sonucunda yerli tedarikçilerin iş kaybına uğraması, sektörün temsilcilerini harekete geçirdi. Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) öncülüğünde Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) desteği ile oluşturulacak proje kapsamında, ucuza üretim yapan Çin başta olmak üzere Uzakdoğu'dan her geçen gün artarak yapılan ithalat kalemlerinin iç piyasadan tedarik edilmesi hedefleniyor. Buna göre ekim ayında 200 civarında Türk markası ve yerli tedarikçi bir araya getirilecek. Görüşmelerde yerli tedarikçilerin teknoloji, üretim esnekliği ve serviste geldiği noktanın Türk markalara anlatılması ve bu sayede markaların da siparişlerini iç piyasa üreticilerine kaydırması hedefleniyor. TGSD ve BMD, projenin yürütülmesi için ortak bir çalışma grubu oluşturdu. Çalışma Grubu'nun başkanlığını ise YKM Yönetim Kurulu Üyesi Saruhan Tan yürütecek.

Konu ile ilgili bir yıl öncesinde çalışmalara başladıklarını belirten TGSD Başkanı Ahmet Nakkaş, tarafları ilk olarak ekim ayında bir otelde buluşturacaklarını, sonrasında yılda iki kez bu toplantıları tekrar etmeyi planladıklarını söyledi. Marka ve tedarikçilerin birbirleri hakkında bilgi sahibi olmadığını belirten Nakkaş, "Türk markaları, yerli tedarikçilerin günümüz şartlarına nasıl uyum sağladıklarından habersiz. İhtiyacı olan ürünleri, iç piyasada hangi firma, kaça, nasıl üretir bilmediğinden ihtiyacını yurtdışından karşılıyor. Oysa yurtiçinde üretim kapasitesi yüksek, verimli ve esnek üretim yapan tedarikçilerimiz var. Aradaki bu bilgi eksikliği yüzünden tedarikçilerimiz üretim sıkıntısı yaşıyor. Böyle olunca da ithalat son dört yılda 1.1. milyar dolar seviyelerine ulaştı. Buluşma gerçekleştikten sonra siparişlerin yurtiçine kayacağına ve bu sayede mevcut işletmelerin ayakta kalacağına inanıyoruz" diye konuştu.

Yabancılarla olumlu sonuç aldık

Tarafların bir araya gelmesini organize edecek Çalışma Grubu'nun başında bulunan YKM Yönetim Kurulu Üyesi Saruhan Tan, bir nevi arama konferansı olacak olan buluşmanın daha önce yabancı alım grupları ile yapıldığını ve olumlu sonuç alındığını söyledi.

Tan, "Türkiye'deki üreticiler, dünyadaki tüm markalara üretim yapabiliyorsa, hem kaliteli üretiyor hem de iyi fiyat veriyor demektir. Türk markaların da rekabet için yurtdışında üretim yaptırdığını biliyoruz. Mesela Mısır'a gidiliyor. Ancak TGSD üyesi olan ve Anadolu'da ciddi kapasiteye sahip pek çok büyük üreticimiz var. İki tarafı da buluşturarak içimizdeki Mısır'ı keşfetmek istiyoruz. Böylece atıl kapasiteleri de harekete geçiririz" diye konuştu.

İthalat baskısından fiyat kırdık

Günden güne artan ithalat karşısında fiyat kırarak ayakta durduklarını söyleyen Türkiye Triko Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Üyesi ve BFR Tekstil'in sahibi Reha Erekli, "İthalattaki fiyat baskısı yüzünden fiyatlarımızı yüzde 25 düşürdük. Şimdi artan bu ithalat yüzünden yüzde 10'luk ikinci bir fiyat düşüşü yaşarsak, artık direnemeyiz. Bu yüzden bu tür girişimler bizler için büyük önem taşıyor" diye konuştu. Çin'in triko ipliğinde daha yenilikçi ve ucuz olduğunu, yerli üreticinin de esnek üretim, hızlı servis ve iletişimde avantajlı olduğunu söyleyen Erekli, "Türk markaları Uzakdoğu'ya verdiği 1 milyon adet kazak siparişini yurtiçine kaydırdığı anda, bu iç pazara rekabette bir dinamizm getirecek" dedi.

Haftada 4 bin adet üretiyorum

Ünye ve Bafra Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Selami Tarım, Çin'e kayan siparişler yüzünden iç piyasadaki üreticilerin fiyat kırarak ayakta kaldığını belirtti. Modanın dört sezondan aylık hatta 15 günlük periyoda düştüğünü belirten Tarım, "Yabancı markalar her 15 günde bir reyonu yenileyince, bunu Koton, Collezione, Mudo gibi yerli markaların da takip etmesi zorunlu hale geldi. Öyle olunca küçük ölçekli, seri ve zamanında üretim gerekli hale geldi. Ben 3-4 bin modeli haftada veriyorum. Çin'de bu mümkün değil. Uçakla dersen, kar yok olur. Gemi dersen, 23 gün sürer, sezon biter. Dolayısıyla yerli markaların taleplerini karşılamaya biz daha yatkınız" dedi.

Hiç yorum yok: