24 Ocak 2008 Perşembe

Türkiye 20 Yıldır Tekstil İle Ayakta


1980'den bu yana yaklaşık 10 milyon kişiye iş kapısı olan tekstil, dışa açılan Türkiye insanının karnını doyurdu. İhracat ile 20 yılda 230 milyar dolalık döviz getirdi.

Tekstil örme ve konfeksiyon sektöründe faaliyet gösteren 15 bin 900 firma Türkiye'de toplam firma sayasının yüzde 23'ünü oluşturuyor. Toplam istihdamın yüzde 23'ünü bünyesinde barındıran tekstil ve hazır giyim sektörü resmi rakamlara göre 1.5 milyon gayri resmi rakamlara göre 3 milyon kişinin aş kapısı. İhracatın yüzde 27.6'sı üretim ise yüzde 25'i tekstil ve konfesiyon sanayi tarafından sağlanıyor. Sektörün ilk ihracat rakamı 450 bin dolardı. 2005'te ise yaklaşık 12 milyon dolara çıktı. Yani ihracatımız ilk ihracatan bu yana 42 kat arttı.

ON MİLYONA İŞ KAPISI
Fason üretim yapıldığı 1970'li yıllarda ancak 450 bin dolarlık ihracat sağlanırken 1980'de Türkiye dışa açılınca, ithal ikamesinden ihracata dönük büyüme modeline geçildi. Türk tekstil ve konfeksiyonu Türkiye'yi dünyaya taşıyan sektör oldu. O günden bu güne tekstil ve konfeksiyon sektörü, ihracat ve istihdam konusundaki liderliğini sürdürerek Türkiye'nin global bir oyuncu olmasından büyük katkılarda bulundu. 1980'den bu yana yaklaşık 10 milyon kişiye iş kapısı olan sektör 230 milyar dolarlık döviz girdisi sağlayarak sermaye birikiminin oluşmasında da büyük katkı sağlandı. 1980'li yıllarda tekstil ihracatı artık milyar dolarla ifade edilirken sektörün toplam ihracat içindeki payı da yüzde 25'lere çıktı. 1990'lı yıllarda ise Sultanhamam'dan çıkıp sanayileşme eğilimine giren sektör ihracatı 2.5 milyar dolara ulaştı.

SANAYİLEŞMENİN ADI OLDU
Bu aynı zamanda Türkiye'de sanayileşmenin de yapı taşlarını oluşturdu. 1996 yılında Gümrük Birliği'ne girilmesiyle ucuz iş gücü avantajını arkasına alan tekstil sanayi markalaşmayı da keşfederek ihracatı 2000'li yıllarda 8 milyar dolara taşıdı. 2004'te konfeksiyon ile birlikte 17.6 milyar dolarlık ihracat ile zirve yapan sektör, bu yılın ilk 10 ayında 11.4 milyar dolarlık ihracat ile gelişme trendinin sürdüğünün işaretlerini de verdi. Artan Çin tehditine karşı ucuz işgücü ve enerji rekabetinin işe yaramadığını anlayan sektör böylece gelirlerinin bir bölümünü moda marka ve tasarıma ayırdılar. Her sezon binlerce çeşit ürünle ülke ülke gezdiler. Anadolu'da bir çok ilde getirilen vergi teşfikleri ise Anadoluda bir çok insana iş kapısı olmaya devam ediyor.

Hiç yorum yok: