6 Ocak 2008 Pazar

Hazır giyimde ilk tehlike çanı çaldı Vivid kapandı


Yabancı markaların akını ile rekabetin arttığı hazırgiyim pazarında tehlike çanları çalıyor. Son dönemin en hızlı büyüyen markalarından biri olarak göze çarpan Vivid, mağazalarını kapattı. Markanın üzerinde 31 haciz işlemi bulunuyor.

Türkiye'nin önde gelen kadın hazır giyim markalarından Vivid, plansız aşırı büyüme ve sektörde artan rekabet nedeni ile piyasadan çekildi.
On yıl önce kurulan, yurtiçinde 21, yurtdışında beş mağazası bulunan Vivid, üç ay içinde Capitol, Profilo ve Towncenter gibi alışveriş merkezleri, caddeler ve yurtdışındaki mağazalarını kapattı.
Vivid'in elinde kalan ürünlerini perakende satış fiyatının yüzde 10'una denk gelen rakamlarda tasfiye etmeye başladığı ileri sürülüyor. Markanın Kartal'daki merkezi de dahil olmak üzere showroomlarındaki telefonları yanıt vermiyor, kurucusu Ahmet Erdem'e ise ulaşılamıyor. Türk Patent Enstitüsü'nden alınan bilgiye göre, 209150 tescil nolu Vivid markasının sahibi Vivid Moda Giyim ve Tekstil Sanayi'nin üzerinde cuma günü itibariyle 31 tane haciz işlemi bulunuyor.
Birleşmiş Markalar Derneği'nin 200 üye markasından biri olan Vivid'in, kulislerde kapanma nedeni olarak "kötü yönetim" üzerinde duruluyor. Vivid'in elindeki hazırgiyim ürünlerinden önemli bir bölümünü satın alan bir firmanın yetkilisi, "Bir süre önce 7-8 milyon dolarlık Vivid ürünlerini, bu rakamın yüzde 10'unu ödeyerek satın aldık. Mağazalarda etiket fiyatı 380 YTL olan bir kabana sadece 10 dolar ödeme yaptık. Fabrikasından da iki kamyon dolusu kırtasiye malzemesi satın aldık" diye konuştu.

On yılda 26 mağaza açtı
Vivid 1998'de Kartal'da 5 bin metrekare üzerine kurulu fabrika ile kadın hazırgiyim sektörüne adım attı. Açıldıktan sonra beş yıl içinde agresif bir büyüme stratejisi izleyen Vivid, ilk konsept mağazasını Capitol Alışveriş Merkezi'nde açtı. Bir yıl sonra toptan pazarlamaya yönelik olarak Mecidiyeköy'de ilk showroomunun kapılarını açan Vivid, ardından yurtdışına adım attı. İlk yurtdışı mağazasını Bulgaristan'ın başkenti Sofya'da açtı. 2004'te Sofya'daki ikinci mağazasını hizmete sokan marka, bir yıl sonra da Rusya Ekatarinburg'da 1, Kosova'da 1, Varşova'da ise 2 satış noktası açtı.
Fransa, Litvanya, İngiltere, Kuveyt, Kuzey Kıbrıs ve İrlanda'da 200 corner'da satılır hale gelen Vivid özellikle Fransa'da gösterdiği performans ile dikkatleri üzerine çekti. Markanın Kurumsal İletişim Sorumlusu Meliz Tezcan Gürpınar verdiği bir röportajda "Fransızlar bizim ithal sandığımız Vivid'in ürünlerini elinden düşürmüyor" demişti.

‘Vivid gibi haberler daha çok gelecek’

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Ali Murad Kızıltaş, Vivid'in kapanmasının çok üzücü olduğunu, ancak bu durumun bütün sektörlerdeki firmaların başına gelebileceğini söyledi. Vivid'in kapanmasının yönetim ya da kriz sonucu olabileceğini söyleyen Kızıltaş, "Sektörde Vivid'in aşırı büyüme içine girdiğini görmüştük. Bazı noktalarda da yatırımları çoktu. Onu kaldıramayacak yatırımlar olduğunu biliyorduk. Ancak dışarıdan yoğun akımın olduğu bugünlerde bu tür haberleri daha çok duyacağız. Rekabetin arttığı, pastanın ise giderek daraldığı şu günlerde bu tür haberleri daha çok duyacağız" diye konuştu. Kızıltaş, şöyle devam etti: "Önümüzdeki dönemde çok daha tehlikeli bir dönem bizi bekliyor. Herkes geçen eylülde yeni yatırımlar yaptı, gelecek yıl da bu yatırımlara devam edecek. Perakende pazara metrekarede büyüyor ancak cirolarda aynı büyüme sağlanamıyor. Hesabını doğru yapamayan firmalar, en ufak sendelemede ciddi zarar görebilir" dedi.

‘Şirketlerin bir anda büyümesi yanlış’

Bilgi Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Marka Yönetim Danışmanı Fatoş Karahasan, Türkiye'de genel olarak şirket yönetimlerinin kötü yapıldığını, planlı olmak yerine hayallere dayalı bir büyüme stratejisi sergilendiğini söyledi. Şirketlerin genelde başarı sağlamış bir formül üzerinde ısrar ettiğini belirten Karahasan, "Çünkü bu modelleri yıkmak için birileri zaten yola çıkıyor. O yüzden işin iyiliğine kapılmadan mevcut iş modelini firmaların kendisinin yıkması, yeni stratejiler geliştirmesi gerekiyor. Ayrıca şirketler çalıştırdıkları profesyonellerin görüşlerine itibar etmiyor. Piyasadan gelen olumsuz sinyaller dikkate alınmıyor. Dolayısıyla tamamen yanlış ticaret mantığı ile gidildiği için borçlar ve faizler artıyor, iflasa kadar gidiliyor" dedi. Türkiye'de bazı şirketlerin yanlış perakende modeli uyguladığını da belirten Karahasan, "İlk etapta çok sayıda mağaza açılması yanlış. Bir anda büyümeye çalışılıyor. Markayı da iyi yönetmek gerek. Ürün gelişimi, sunulan vaatler, tüketiciyi iyi anlama ve dinamiklik önemli" dedi.
Vivid'in yurtiçinde
mağazaların
bulunduğu iller
İl
Mağaza
sayısı
İstanbul
10
İzmir
3
Bursa
2
Ankara
1
Van
1
Antalya
1
Adana
1
Gaziantep
2

Hiç yorum yok: