9 Ocak 2008 Çarşamba

Hazır giyim harcamalarında düşüş


Ipsos KMG Perakende Ölçüm ve Araştırmalar Bölümü tarafından altı aylık dönemler itibarıyla yılda iki kez gerçekleştirilen Türkiye Hazır Giyim Tüketim Endeksi Raporu'na göre, hazır giyim harcamalarındaki düşüş eğilimi sürüyor.

Rapora göre, 2006-2007 kış döneminde mevsim normalleri üzerinde gerçekleşen sıcaklıkla beraber hazır giyim sektöründe beklenen yüksek cirolar elde edilemedi. 2007 Şubat ve Ağustos dönemlerini içeren yaz dönemi hazır giyim alışverişleri, 6,4 milyar YTL'lik değer ile önceki yaza göre yüzde 5,3 oranında düşüş gösterdi.

Alışveriş değerinin beklenen seviyede gerçekleşmemesinde orta sosyo-ekonomik statü (SES) olarak tanımlanan C1 ve C2 SES grubuna dahil tüketici kitlesinin, alışverişlerini azaltmasının bir neden olarak gösterilebileceği, nüfusta yaklaşık yüzde 17'lik payı bulunan AB SES grubunun ise, yüzde 34,2'lik alışveriş payına sahip olmasının bu kitleyi öncelikli hedef kitle konumuna getirdiği belirtildi.

Rapora göre, 28 yaş üzeri kadın tüketiciler hazır giyim alışverişlerinde önemli bir yer tutuyor ve nüfus içerisinde yüzde 22'lik paya sahip olmalarına karşın, hazır giyim alışverişlerinin üçte birini gerçekleştiriyor. Yaz dönemi hazır giyim alışveriş değerinin düşmesinde, bu kitlenin alışveriş payını düşürmesinin de bir neden olarak gösterilebileceği ifade edildi.

28 yaş üzeri erkekler de hazır giyim alışverişlerinin beşte birini gerçekleştiriyor. Bu yaz döneminde erkekler de alışverişlerini yüzde 3 oranında düşürdü.

Her iki kitlenin aksine, 14 yaş altındaki alışverişlerde artış oldu. Türkiye Hazır Giyim Tüketim Endeksi Raporu'na göre, ebeveynler alışverişlerini bir miktar düşürürken, gençler artırdı.

MARMARA BÖLGESİ, HAZIR GİYİM PAZARINDA ÇOK ETKİLİ

Rapora göre, ülke nüfusunun dörtte birini oluşturan Marmara Bölgesi, hazır giyimde önemli bir yer tutarken, bölgede hazır giyim alışverişlerinde düzenli bir düşüş görülüyor. Buna karşılık İç Anadolu Bölgesi alışverişlerinde artış sürüyor.

Toplam alışverişlerde yüzde 33'lük payı bulunan Marmara Bölgesi'ndeki bu düşüş, diğer bölgelerdeki artışla karşılanabilecek seviyede değil.

Marmara Bölgesi'nde en önemli alışveriş değeri İstanbul'da yaratılıyor. Toplam Türkiye alışverişlerinin beşte biri İstanbul'da gerçekleşiyor.

Ipsos KMG Perakende Ölçüm ve Araştırmaları Koordinatörü Renan Burduroğlu, rapora ilişkin değerlendirmesinde, kış dönemlerinden yaz dönemlerine mevsimsellikten doğan düşüşün yanı sıra, 2006 yazına göre gerçekleşen düşüşün hazır giyim sektörü açısından "kaygı verici" olduğunu ifade etti.

Hiç yorum yok: