8 Ocak 2008 Salı

EUROTEX Yönetim Kurulu üyesi Bülent Başer / Tekstil ihracatında 2010 hedefi 50 milyar dolar


Avrupa Tekstil ve Hazırgiyim Organizasyonu (EUROTEX) Yönetim Kurulu üyesi Bülent Başer, Türkiye'nin dünya tektil ve hazır giyim pazarında gelecekte de önemli bir rol üstleneceğini belirterek, "2010'da Türkiye'nin tekstil ve hazırgiyim ihracatı 50 milyar dolara çıkabilir" dedi.

Dünya tekstil ve hazırgiyim pazarının yıllık hacminin 500 milyar doları geçeceğini ifade eden Başer, yeni tedarik modellerine en hazır ülkenin Türkiye olduğunu söyledi. Başer, "Türkiye'nin ihracatı, rekabet içinde olduğumuz ülkeler ile eşit veya benzer şartların sağlanması halinde yıllık 20 milyar dolardan, 50 milyar dolar seviyesine çıkabilir" yorumunda bulundu.

Dünya tekstil mamulleri tüketiminin 2006 yılında 61.6 milyon tona, 2007 yılında ise 63.5 milyon tona ulaşmasının beklendiğini kaydeden Başer, "2010 yılına ilişkin yapılan projeksiyonlarda ise kişi başı 10 kg/yıl üzerinde tüketim yapan dünya nüfusunun 1 milyar'dan 3,4 milyara çıkması bekleniyor" dedi. Türkiye'nin 1995-2004 yılları arasında ortalama tekstil ihracatının, rakip olarak gösterilen Hindistan ve Pakistan'dan daha iyi konumda olduğunu belirten Başer şöyle konuştu:

"Çin 1995'te 39 milyar dolar olan tekstil ve hazır giyim ihracatını, 2004'te 98 milyar dolara çıkardı. Yıllık ortalama büyüme oranı yaklaşık 11.4 oldu. Hindistan 1994'te 8.3 milyar dolar olan ihracatını, 2005 yılında 13.8 milyar dolara, Pakistan ise 1994 yılında 5.9 milyar dolar olan tekstil ve hazırgiyim ihracatını, 2005'te 9.1 milyar dolara çıkardı. Türkiye'nin ise 1994'te 8.4 milyar dolar olan ihracatı, 2005'te 18 milyar dolara çıktı. Büyüme oranı yıllık 8.6 oldu."

AB'nin ithalatının yüzde 12.1'i

AB'nin tekstil ve hazırgiyim tedarikinin yüzde 5-10'unu AB'den, yüzde 60-65'ini Uzakdoğu'dan, yüzde 20-25'ini ise Türkiye'nin de dahil olduğu AB'ye aday ülkelerden karşıladığını ifade eden Başer, "Türkiye hacim olarak AB'nin toplam ithalatının yüzde 12.1'ini, değer olarak ise yüzde 15'ini karşılıyor" dedi. Tekstil ve hazırgiyim ürünlerinin ayrı bölgeler yerine tek bir bölgeden yapılmasının tercih edildiğini söyleyen Başer, entegre tekstil ve hazırgiyim üretim altyapısı ve yüksek kapasitesi olan ülkelerin azlığına dikkat çekti. Entegre tekstil ve hazırgiyim altyapısına sahip olan ülkelerin hedefinin ABD ve AB olmaya devam edeceğini bildiren Başer, Türkiye'nin Mısır ve Ürdün örneğindeki gibi ABD ile OIZ anlaşması yapması durumunda, sözkonusu ülkedeki pazar payını yüzde 1.6'dan, 5'e yükselteceğini, yıllık ihracatını da 1.6 milyar dolardan, 4 milyar dolara çıkacağını kaydetti.

Hiç yorum yok: