12 Ocak 2008 Cumartesi

Sabancı Uptown'ı aldı hedef hazırgiyimde dünya markası yaratmak


Sabancı Holding, iki yıl süren Giysa macerasının ardından hazırgiyim sektörüne İzmirli Uptown erkek giyim markasının yüzde 70'ini 14.6 milyon YTL'ye satın alarak hızlı bir giriş yaptı.

Holding şirketlerinden Yünsa çatısı altına giren Uptown'dan uluslararası bir hazırgiyim devi yaratılacak.

Hazırgiyim sektöründe yaşanan hızlı büyüme Sabancı Holding'i de harekete geçirdi. Holding, iki yıl süren Giysa macerasının ardından hazırgiyim sektörüne İzmirli Uptown erkek giyim markasının yüzde 70'ini satın alarak hızlı bir giriş yaptı. Şirket iştiraklerinden Yünsa çatısı altında yapılan satın alma için Uptown'ın sahibi Moris Basmacı'ya ait olan STK Giyim'e 14 milyon 615 bin YTL ödendi. Yünsa, Türkiye genelinde 12 mağazası olan Uptown'ı 10 yılda 160'ın üzerinde mağazaya sahip bir hazırgiyim devi yapacak.

Uptown'ın satın alınmasıyla ilgili imza töreninde konuşan Sabancı Holding Tekstil Grubu Başkanı Yakup Güngör, "Elimizde hızlıca büyütmek istediğimiz bir çocuk var. İddialı bir işe başladık, farklı olmak isteyen tüketicinin ihtiyacını karşılayacağız. Hedefimiz 10 yılda 150 yeni mağaza açmak" dedi. Yünsa Genel Müdürü Cem Çelikoğlu ise satın alma operasyonlarının Uptown ile sınırlı kalmayacağını, bayan ve çocuk giyiminde de var olmak istediklerini söyledi. Çelikoğlu, "Önümüzdeki 5-10 yılda dünyanın büyük şehirlerinde gururla sizi karşılayacak bir marka yaratacağız. Dünya liginde oynayacağız" açıklamasını yaptı.

Perakendede atak yapmak için satın aldık

Sabancı Grubu 2000 yılında İngiltere'nin ikinci büyük hazırgiyim markası Arcadia ile kurduğu ortaklık ile Giysa'yı kurarak hazırgiyim sektörüne adım atmıştı. Başında Ali Sabancı'nın bulunduğu 8 milyon dolar sermayeli şirketin portföyünde iç çamaşırdan takıya kadar 10 bin çeşit ürün bulunuyordu. Ancak Sabancı Holding beş Topshop mağazasına sahip Giysa'yı 2002'de Kuveytli Alshaya'ya satarak perakende alanından çekildi. Bu satış kararını holding yönetiminden çok, bireysel bir karar olarak niteleyen Yakup Güngör, "Giysa, franchising firmasıydı. İthalat-ihracat yapıyordu. Üretim ayağı yoktu. Uptown'ın alınması ise tamamen üst yönetim tarafından sahiplenilmiş bir karar. Artık tek coğrafyada kalmak ve dikey entegrasyona gitmemek risk. Biz hem atak yapmak hem stratejimizi uygulamak için Uptown'ı aldık" dedi. Gelecekte farklı coğrafyalarda yatırımların da gündeme gelebileceğine işaret eden Güngör, her türlü işbirliği ve görüşmeye açık olduklarını vurguladı.

Yünsa’nın son 3 yılda 50 milyon dolar olan cirosunu tahmini 100 milyon dolara çıkardığını belirten Yünsa Genel Müdürü Cem Çelikoğlu ise "Biz dünya oyuncusu olmak üzere bu yola çıkıyoruz. Dünya liginde oynamamızı sağlayacak bir takım kuracağız" dedi. Uptown'ın bu yıl içinde 20 yeni mağaza açmayı hedeflediği de bildirildi.

Tekstil grubu'nun değeri yükseliyor

Bossa ve Yünsa şirketlerinin önceki yıla göre üretim ve ciroda tahmini olarak yüzde 29 büyüme sağladıklarını belirten Güngör, 300 milyon dolarlık ciro çıtasını atlamayı başardıklarını kaydetti. Güngör, "Eylül 2006 sonu itibariyle 9 aylık sürede 25 milyon dolar net kâr elde ettik. Şirketleri piyasa değerini yıl ortasından itibaren ikiye katladı" dedi.

Tekstil sektöründe pazar ve üretim yapısı modelini 5 yıl öncesini görerek hazırladıklarını aktaran Güngör, son 5 yıl içinde yaptıkları yatırımın 125 milyon doları bulduğunu söyledi. Göngör, şöyle devam etti: "Önümüze iki hedef koyduk. Birincisi, bu işi yapmaya devam edenlerin üretimi ve ikmali daha global yapması gerektiğiydi. Daha çok coğrafyaya yayılmış üretim ve ikmal olmalı. İkincisi, dikey entegrasyona ihtiyacımız var. Artık bitmiş, konfeksiyon markası söz konusu olmalı."

Erkek giyim sektöründe rekabet arttı

Sabancı'nın adım attığı erkek giyim pazarı son yıllarda hızlı bir yükseliş içinde. Toplam hazırgiyim harcamasının yüzde 40'ını oluşturan erkek giyimi segmentinde Avva, Bisse, Cacharel, Damat-Tween-ADV, Dockers, Dufy, Edward's, Ermenegildo Zegna, Hatemoğlu, Kiğılı, KİP, Mithat Selection, Paul&Shark, Pierre Cardin, Ramsey, Sarar, Süvari gibi birçok marka rekabet ediyor. Beymen'in 26, Damat-Tween-ADV yurtiçinde 43 konsept mağaza, 49 satış noktası ile toplam 72 noktada, yurtdışında ise 24 ülkede 35 mağaza ile pazarda yerini alırken Kiğılı 92 mağaza ile hizmet veriyor. Sarar'ın ise yurtdışında 50, yurtiçinde ise 130 tane mağazası bulunuyor. Yurtiçinde halen 27 mağazası olan Bisse de yıl sonuna kadar 38 mağazaya ulaşmayı planlıyor.

Hiç yorum yok: